onsdag, november 03, 2010

Ridder Sjanseløs - radiodokumentar om Per Bergersen

Denne bloggposten handler om en mann jeg aldri møtte mens han levde, men som sannsynligvis har preget meg mer enn noen annen norsk kunstner. Per Bergersen døde i 1990, men er nå aktuell i og med at NRK presenterer denne radiodokumentaren slik:
Han har fått klengenavnet bygde-Jokke, og mange mener de fire store i norsk rock, Jokke & Valentinerne, Raga Rockers, deLillos og Dumdum Boys har selskap av en femte, Per Bergersen. (Podcast av sendingen kan lastes ned her).
Jeg kjøpte et ex av Gateavisa en gang på slutten av 80-tallet. Da fulgte det med en flexi-disk med blant annet sangen "Duejakt" med Per Bergersen. Jeg fallt umiddelbart for den slagkraftige teksten (og senere for de andre tekstene) som var en krass kritikk av politiets prioriteringer på den tiden, hvor det å fremstille Blitzere og andre som svært farlige var viktigere enn å ta pedofile, overgripere og andre forebrytere med forsvarsløse ofre (1)

I 2009, under arbeidet med boka Uteliv intervjuet jeg Roger, som levde på gata. Han fortalte meg at første gang han røyka hasj, var det faktisk sammen med Per Bergersen. Dessverre ønsket ikke forlaget noen referanser til Per Bergersen. Redaktør for Uteliv, David Åleskjær avbrøt intervjuet mitt med teksten under, som altså aldri kom med i boka:

Per Natrud Bergersen (født 1. oktober 1960, død 28. juni 1990) var en sanger og låtskriver fra Røros.

Han døde etter å ha bli skutt av en kamerat som i rettssaken hevdet det skjedde på Bergersens egen oppfordring. Hvorvidt dette var et assistert selvmord eller en misfortåelse er uklart. Drapsmannen ble dømt til seks års ubetinget fengsel desember samme år.

Bergersens eneste plateutgivelse i live var sangen «Duejakt» på en fleksisingel som fulgte med Gateavisa. I tillegg fantes det både live- og studioinnspillinger med Bergersen solo og med bandet Røde Hunder som var gitt ut i kassettform, og etter Bergersens død ble LPen PB, som inneholdt det meste av dette, utgitt i 1000 eksemplarer av Røros Fritidsklubb. LPen ble utsolgt umiddelbart, og er blitt et kultfenomen som i dag omsettes for firesifrede summer.

Musikalsk spenner materialet fra punk til visesang. Det er imidlertid tekstene Bergersen er mest kjent for. Mens noen av tekstene, som «Duejakt», «Glitrer et lys», «Knut» og «Brøsterud» har et klart venstreorientert politisk innholdt, har andre sanger, som «Olabuksa» og «Øye» en humoristisk innfallsvinkel til hverdagslige problemer. Mest kjent er han nok imidlertid for sine depressive tekster i sanger som «Cruiser avgårde», «Skyggen», «Ridder sjanseløs» og «Kyssing» (også kjent som «Jeg skyter meg på julaften»). Med tekstlinjer som «Jeg er lei, jeg er lei, jeg er lei av meg, er ikke du også lei av meg?» og «De trur nok det skal straffe seg, for meg å lage hull. Men når jeg tar å skyter meg, så blir det bare tull!» står Bergersens skjebne i et merkelig ironisk lys.
Ellers vil jeg nevne at alle sangene kan lastes ned som mp3 herfra.

Da tror jeg vi lar Per avslutte selv med nettopp sangen "Ridder Sjanseløs".

Ridder Sjanseløs (mp3)

Du måtte gå fra meg,
det skjønner jeg så godt.
Men du vil være venner med meg,
det syns jeg er litt for rått!

Jeg må ha sett det selv,
men jeg var vel litt for sprø.
For jeg var så borte i deg,
og nå vil jeg bare dø!



Jeg skal aldri gjøre det mer,
for alt jeg gjør blir no' tull.
Og når jeg er fyllesjuk,
skal jeg aldri mer drikke meg full!

Jeg var ikke nok for deg,
det er ikke særlig rart.
For jeg er ikke pen og tøff,
og jeg er ikke særlig smart!

Jeg skulle skjønt det da,
at du var alt for ung.
Og nå kan jeg ha det så bra,
for den børa jeg bærer er tung.



Men det fins drømmer her,
og i drømmen er allting mitt!
Jeg eier alt som skal til,
for et endeløst mareritt!

Da ser jeg fanden på veggen,
og fanden sliter seg fri.
Da blir jeg liten i hodet,
og har ikke mye å si!

Jeg skal nok greie meg.
Jeg tror ikke jeg dør før jeg dør.
Det er ikke synd på meg,
for slikt har man drevet med før.

Knuste hjerter og blødende hjerter,
og hjerter med riper og sår.
Vi er overalt og vi har det så fælt,
og fortjener så mye vi får.

Jeg vil ikke gjøre det mer,
for alt jeg gjør blir no tull.
Og når jeg er fyllesjuk,
skal jeg aldri mer drikke meg full.

***********************************************************
(1) Jeg ble kastet av bussen ned fra Holmenkollen høsten 1998, for å ha sunget denne sangen i fylla.

1 kommentar:

Anonym sa...

Bare som en tilleggsopplysning så er URL til nettarkivet endret til

http://anduin.net/~andersgo/perbergersen/