søndag, januar 14, 2018

FrP og transpersoner

"Jeg har opplevd større fordommer mot mitt valg av politisk parti, enn mot mitt valg om å skifte kjønn. Folk blir gjerne overrasket over at jeg, med min bakgrunn kan være medlem av og politisk aktiv i Fremskrittspartiet. Og når de blir overrasket, blir jeg overrasket. Hva er det så rart ved at en kvinne som meg skal føle meg hjemme i et liberalt parti som Fremskrittspartiet? Hvem er det som har fordommer?"
Fra Marinne Nordlis kronikk "Fra jeg var tre år har jeg sett på meg selv som kvinne" i Morgenbladet.

Tja, mine "fordommer" mot FrPs syn på transpersoner oppsto 25.6.2008. Det var Dagsrevyen, og NRK intervjuet Reidun og Jeanette fra Forbundet for transpersoner i forbindelse med offentliggjøringen av en rapport om diskriminering av LHBT initiert av Barne og Likestillingsdepartementet. Faktisk var dette første gang noen fra forbundet noensinne hadde vært på Dagsrevyen. 

Så skjer noe helt merkelig. For når transpersoner skal diskuteres, da er det selvfølgelig viktig for NRK å få en kilde som ikke liker transpersoner til å kommentere saken. Det er jo viktig og balansert, og helt sikkert noe NRK kan gjøre hver gang FRIs leder er på Dagsrevyen, eller for den del talspersoner for kreftsyke, foreldre til psykisk utviklingshemmede eller etterlatteforeningen for Utøya. (Den siste setningen er ironi for den som ikke forsto det). 

Og kilden er selvfølgelig FrPs kulturpoliske talsmann på den tiden. Som ikke diskuterer diskriminering av transpersoner. Men som som bruker sine 90 sekunder til å gjøre narr av transpersoner, og fargerikt beskriver dem som menn i kjoler på 1.90 og 100 kilo. Så høy ikke jeg, og jeg veier nok mer 100 kilo, så klart jeg følte meg litt truffet der jeg satt i skapet fullt av kjoler. 

Og jeg som i noen få dager hadde følt meg meget vel fordi jeg hadde turt - som den eneste fra vår før så hemmelige forening, å stå på stand i 4 dager på Rådhusplassen under Oslo Pride for FTPN. Et par av dagene til og med i mannsuttrykk, for å vise folk hvordan en transperson også kan se ut. Det korthuset raste fort sammen gitt. Så Marianne, jeg lurer skikkelig på hva du sa til deres kulturpolitske talsmann under det neste møtet du traff han på i FrP. Kjeftet du på han? Tok du til motmæle i form av en kronikk i Dagbladet eller i partiavisen? Det kunne vært interessant å vite. Det var jo ikke sikkert at du var åpen om fortiden din på dette tidspunktet, men hva med etterpå?

Eller er det bare sånn at FrP kun liker transspersoner av din type? De som har kommet gjennom Rikshospitalets trange nåløye og lever på rett side av kjønnskalaen etterpå? Og foretrekker å trakkasere oss andre i beste sendetid?


PS, Sånn for ordens skyld, noen lokale FrP-folk i distriktet og i omgangskretsen har vært noen av de første som gratulerte meg da jeg kom ut.

Ingen kommentarer: